Kiedy pojawia się słowo rozrząd, wielu właścicieli pojazdów na samą myśl dostaje białej gorączki. Jest to niezwykle ważny element samochodu, a jego zepsucie powoduje duże, bardzo duże koszta zakupu nowych części i pełnej naprawy. Dziś jednak nie w temacie zepsutego rozrządu, choć temat ten z pewnością jest równie ważny i istotny, ale na zwróceniu uwagi na dwa elementy – rozrząd na pasku i rozrząd na łańcuchu. Co lepsze, co sprawniejsze, co bardziej trwałe? Zapraszamy do lektury.

Paski rozrządu – zalety i wady

W paskach rozrządu mamy, jak sama nazwa mówi pasek, który stanowi główny materiał do wykorzystania przy pracy silnika. Tworzy go mieszanka gumowa, co ma ogromny wpływ tak naprawdę na jego codzienną pracę. Co więc przemawia za tym, aby właśnie postawić na pasek rozrządu? Największą zaletą jest na pewno brak rozciągliwości gumy. Dzięki temu mamy więc pewność, że materiał jest trwały, mocny i solidny. Nawet po przejechaniu tysięcy kilometrów, ten nie zsuwa się, nie rozciąga i nie zmienia swoich właściwości. Jego skład nie ma wpływu na pracę poszczególnych podzespołów i nie doprowadzi do poważnej awarii silnika. Czy to jednak znaczy, że jest on niezniszczalny? Niestety, ale nie. Guma na swoją trwałość i po jakimś czasie, zaczyna tracić swoje właściwości. Jeśli będą zbyt mocno eksploatowane, mogą się po prostu zerwać. Tak ważne jest więc to, aby przestrzegać czasu ich wymiany. Ma to miejsce co kilkadziesiąt przejechanych kilometrów. Jeśli będziemy dbać o terminowość wymiany paska, wtedy z pewnością żadna poważniejsza naprawa nam nie grozi.

Łańcuchy rozrządu – zalety i wady

Drugą z dostępnych opcją są łańcuchy rozrządu. Te uznawane są za zdecydowanie bardziej trwałe i je właśnie wykorzystuje coraz więcej firm motoryzacyjnych. Większość modeli marki Mercedes czy BMW posiada właśnie łańcuch, jeśli w grę wchodzi rozrząd. Jak jest naprawdę? Możemy się z tym zgodzić, że łańcuchy rozrządu stanowią bez wątpienia trwałe, mocne i solidne rozwiązanie, których żywotność może sięgać nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Czy oznacza więc to, że taka opcja jest wartą uwagi propozycją dla każdego i wszyscy będą z niej zadowoleni? Nie, bowiem każde rozwiązanie ma zarówno swoje zalety, jak również i wady. Może wydaje się to być niemożliwe, ale jednak łańcuch w przeciwieństwie do paska rozrządu może się rozciągać, co grozi konsekwencji bardzo poważnymi skutkami. Nierówna praca silnika, zwiększone spalanie, przeskok i doprowadzenie do licznych uszkodzeń silnika, zrobienie dziury w obudowie. 

naprawa rozrządu na pasku

Który rozrząd będzie lepszym wyborem?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaka opcja będzie lepszym wyborem, bowiem każda niesie za sobą zarówno wady i zalety. Jeśli w grę wchodzi rozrząd, tutaj kluczowe znaczenie ma przede wszystkim prawidłowa, jak również co najważniejsze – regularna wymiana odpowiednich podzespołów. Tylko to jest w stanie zapewnić bezawaryjne działanie, jak również i brak niepotrzebnych wydatków w postaci zniszczonego silnika. W żadnym wypadku nie można odwlekać zarówno wymiany łańcucha, jak również i paska. Czasami wydaje nam się, że przecież nic od razu się nie stanie. Czekamy więc po upływie wyznaczonego terminu miesiąc, trzy, pół roku i nagle katastrofa. Doszło do pęknięcia paska lub przeskoczenia łańcucha, co w konsekwencji spowodowało ogromne szkody, a co za tym idzie, również i koszty. Lepiej jest więc wydać mniejsze pieniądze i postawić na stosowną wymianę podzespołów, niż czekać, a potem wydać dwa razy tyle. 

Wybór najlepszych części

W żadnym wypadku na zakupie części do samochodu, w tym przede wszystkim podzespołów rozrządu, nie powinno się oszczędzać. Tylko i wyłącznie używanie odpowiednich części renomowanych producentów i sprawdzonych dostawców, jest w stanie zapewnić wszystkim klientom pożądane wyniki i pełną satysfakcję. Bardzo często wielu ludzi chcąc zaoszczędzić, szuka podrzędnych firm i wybiera niezbyt renomowane warsztaty samochodowe, chcąc zminimalizować koszty jak najbardziej. Pamiętajmy jednak, że chytry dwa razy traci. Jeśli będziemy szukać cięcia kosztów względem jakości, taka naprawa może wynieść nas zdecydowanie więcej, niż w pierwotnym wydaniu. Kluczowe znaczenie tak naprawdę ma to, aby zawsze dążyć do wyboru jakości z najwyższej półki. Oszczędzanie na łańcuchu czy na pasku w większości przypadków niesie za sobą opłakane skutki. Czasami są takie naprawy, które każdy właściciel samochodu musi po prostu przejść. Warto więc na to oszczędzać, by w wyznaczonym czasie móc taką naprawę i wymianę dokonać.

Jedno jest pewne – nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który rozrząd jest lepszy. Czy lepiej jest postawić na pasek rozrządu czy może lepiej jest wybrać łańcuch rozrządu? Każda opcja jest dobrą, jeśli właściciel pojazdu dba przy tym o regularną wymianę na czas. To stanowi kluczowe znaczenie i na tym należy w pełni się skupić.