Czy samochody elektryczne są „eko”? Ta kwestia jest kamieniem węgielnym sporów między zwolennikami tradycyjnych samochodów a bardziej postępową częścią społeczeństwa, która preferuje samochody elektryczne. Aby udzielić dokładnej odpowiedzi, zadanie nie będzie łatwe, istnieje kilka faktów, które mówią, że zarówno te, jak i inne są przydatne. Niemniej jednak już napisane materiały, a także badania, których wyniki, wskazują, że pojazdy elektryczne są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody napędzane paliwem.

Co przemawia za stwierdzeniem, że samochody elektryczne są ekologiczne?

Główna przeszkoda w sporach wynika z faktu, że samochody elektryczne, pomimo czystego układu wydechowego, są naładowane energią, która jest wytwarzana przez nieprzyjazne dla środowiska elektrownie na paliwa kopalne. Dobrą odpowiedź na korzyść samochodów elektrycznych na to oświadczenie daje niedawne badanie UE, które wykazało, że samochód elektryczny wykorzystujący energię elektrowni paliwowej zużywa tylko dwie trzecie energii samochodu benzynowego jadącego na tej samej odległości. Ładowanie auta

W liczbach wygląda to tak:

  • 100 km przejechane samochodem benzynowym potrzebują 26 MJ, aby zdobyć paliwo z ziemi i dostarczyć je do samochodu. Sam pojazd z paliwem wykorzystuje 142 MJ do pokonania wskazanej odległości.
  • 100 km samochodem elektrycznym wymagają 74 MJ do wytwarzania i transportu energii elektrycznej do samochodu. Sam samochód elektryczny wymaga do ruchu tylko 38 MJ.

Liczby te wyraźnie pokazują, że samochód elektryczny zużywający energię elektryczną wytwarzaną z paliw kopalnych zużywa energię bardziej efektywnie niż samochody napędzane paliwem. Jednym słowem, w skali globalnej samochody elektryczne spalają znacznie mniej paliw kopalnych, mimo że nadal je zużywają. Tutaj można ponownie zastrzec, że emisje gazów cieplarnianych pozostają, ale wraz z rozprzestrzenianiem się samochodów elektrycznych zmniejsza się w miejscach masowego użytku, pozostawiając ślad węglowy tylko w miejscach produkcji paliwa i wytwarzania energii, to znaczy poza miastami. Samochody jeżdżące na paliwo nie mogą pochwalić się tym samym, ponieważ od dawna udowodniono, że to one są głównymi winowajcami zanieczyszczenia powietrza i powstawania efektu cieplarnianego w aglomeracjach miejskich.

Samochody elektryczne są przyjazne dla środowiska, ale jak jest z energią dla nich?

Dość często w pytaniu o to, jak ekologiczne są samochody elektryczne, nacisku nie należy kłaść na same samochody, ale na energię, którą zużywają. Faktem jest, że w niektórych regionach świata korzystanie z pojazdów elektrycznych może być całkowicie przyjazne dla środowiska, to znaczy nawet bez śladu efektu cieplarnianego lub śladu węglowego.

Najbardziej wyrazistym przykładem jest Norwegia, gdzie większość energii jest wytwarzana przez elektrownie wodne i źródła odnawialne. W niektórych regionach tego kraju można prowadzić samochód elektryczny w dosłownym tego słowa znaczeniu, przy zerowym wydechu. Zatem czystość środowiska pojazdu elektrycznego zależy od regionu użytkowania. O czym to mówi? W krajach, w których produkcja energii opiera się na paliwach kopalnych lub jądrowych, przyjazność dla środowiska pojazdu elektrycznego będzie miała jedną wielkość, w krajach o rozwiniętej energii alternatywnej będzie zupełnie inaczej.

Co z przyjaznością dla środowiska produkcji pojazdów elektrycznych?

Według badań, produkcja pojazdu na paliwo będzie obejmować emisje w ilości odpowiadającej 5,6 tony, CO 2, podczas gdy dla przeciętnego samochodu elektrycznego liczba ta wynosi 8,8 tony, CO 2, dane nie są na korzyść samochodów elektrycznych. Ponadto prawie połowa emisji z pojazdów elektrycznych dotyczy produkcji akumulatorów, co wiąże się z wieloma problemami, takimi jak wykorzystanie do produkcji kobaltu wydobywanego w niewolniczych warunkach.

Na tym etapie rozwoju przemysłu elektromobilnego można w dużej mierze zgodzić się ze sceptykami. Ale problem z kobaltem jest już rozwiązany, a nawet duże emisje szkodliwych substancji przez pojazdy elektryczne w momencie ich produkcji (w tym akumulatorów) są więcej niż kompensowane niższymi emisjami podczas dalszej eksploatacji. Oznacza to, że po wyprodukowaniu samochód elektryczny jest znacznie mniej szkodliwy nawet przy ładowaniu energią z elektrowni węglowej niż samochód paliwowy, który stale tankuje benzynę / olej napędowy. Aby rozwiązać problem z kobaltem lub zmienić technologię produkcji akumulatorów, przedmiot ten stanie się kolejnym atutem, ponieważ samochody elektryczne są naprawdę przyjazne dla środowiska.

Ale jeśli chodzi o pytanie, jak przyjazne środowisku są samochody elektryczne, wniosek, a raczej werdykt ekspertów jest następujący: na dłuższą metę, pomimo niuansów związanych z produkcją lub wydobywaniem minerałów, samochody elektryczne są zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska, to znaczy są mniej szkodliwe dla środowiska pod względem emisji szkodliwych substancji do atmosfery niż jakiekolwiek rodzaje paliwa. A w przyszłości rozwój przemysłu elektromobilnego będzie miał na celu jedynie minimalizację szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu, podczas gdy dzisiejsze pojazdy napędzane paliwem ukończyły ewolucyjny rozwój i po prostu nie są w stanie stać się czystsze.