Jak poradzić sobie z przegrzaniem silnika? Dlaczego silnik się przegrzewa? Przy pierwszych oznakach przegrzania natychmiast należy zatrzymać się na drodze i wyłączyć silnik. Otworzyć maskę samochodu i poczekać 5-7 minut, aż ostygnie i para przestanie się wydobywać. Następnie sprawdzić poziom płynu chłodzącego, pamiętając o ostrożnym otwieraniu klapy, aby nie poparzyć się gorącą parą. Płyn pozostaje gorący przez długi czas po wyłączeniu silnika. Przy ostrożnym otwieraniu zbiornika, lepiej jest użyć rękawic lub innego środka do ochrony rąk przed oparzeniami. Niepożądane jest samodzielne schładzanie przegrzanego silnika. Zdarzają się przypadki, gdy właściciele samochodów, z dobrymi intencjami, wlewali zimną wodę bezpośrednio na silnik, w wyniku tego głowica cylindrów (a czasem sam blok) pękała, powodując poważne awarie. Trzeba być cierpliwym i czekać, silnik sam się ochłodzi.

Jak ocenić sytuację podczas przegrzania silnika?

Kiedy parowanie silnika ustaje należy ocenić sytuację. Jeśli kierowca nie ma doświadczenia w naprawie samochodu, prawdopodobnie nie będzie w stanie rozpoznać przyczyn przegrzania silnika i będzie musiał skorzystać z pomocy mechanika samochodowego.Trzeba dokładnie sprawdzić komory silnika, być może jedna z rur układu chłodzenia odskoczyła lub powstało pęknięcie w chłodnicy: w tym przypadku w miejscu problemu można zobaczyć kałużę. Ale najczęściej nie można rozpoznać zewnętrznych znaków. W takim przypadku należy dodać środek zapobiegający zamarzaniu (lub, w skrajnych przypadkach, wodę) do zbiornika wyrównawczego i spróbować kontynuować podróż. Przegrzewanie silnika

Jak kontynuować jazdę samochodem po przegrzaniu silnika?

Zwykle przegrzanie występuje w czasie upałów lub w ruchu ulicznym. Warto poczekać do wieczora, aby we własnym zakresie móc łatwo dotrzeć do miejsca awarii. Gdy zrobi się chłodniej, a ruch uliczny spadnie, można wykonać kilka czynności, które zwiększą szanse na dotarcie do pożądanego punktu bez kolejnego przegrzania silnika.

  • Włączyć ogrzewanie do maksimum. Zadaniem tego działania jest maksymalne usunięcie ciepła z układu chłodzenia.
  • Zachować minimalną prędkość. Chodzi o minimum możliwe do normalnego ruchu. W takim przypadku obciążenie silnika będzie mniejsze, co oznacza, że podczas pracy zostanie uwolnione mniej ciepła. W samochodach z manualną skrzynią biegów można przełączyć na wyższy bieg wcześniej niż zwykle. Samochody z automatyczną skrzynią biegów z reguły mają tryb ręczny: należy przesunąć to pokrętło wyboru i ręcznie kontrolować zakresy.

Zasady, których trzeba przestrzegać w przypadku przegrzania silnika

Jeśli poziom płynu chłodzącego jest niższy niż normalny, należy go dodać, ale trzeba pamiętać o zasadach mieszania różnych środków przeciw zamarzaniu. Warto zauważyć, że jeśli kierowca nie ma przy sobie płynu chłodzącego i nie ma gdzie go kupić, można dodać zwykłą wodę. Jednocześnie nie zapominając o standardowej zasadzie, że zimny płyn można dodawać dopiero po ochłodzeniu silnika. Jeśli zamiast płynu chłodzącego dodano zwykłą wodę, po przybyciu do garażu lub warsztatu wymagana będzie pełna wymiana płynu chłodniczego. Po znormalizowaniu poziomu płynu można spróbować uruchomić silnik i sprawdzić, jak działa termostat.

Można także sprawdzić bezpiecznik odpowiedzialny za napęd elektryczny wentylatora, a gdy się przepali, utworzyć zworkę (np. kawałek kabla) z improwizowanych materiałów lub wyjąć mniej przydatny bezpiecznik i umieść go na odpowiednim miejscu. Jeśli nadal nie można rozwiązać problemu, a pod maską samochodu jest para wodna, trzeba udać się do warsztatu. Po pierwsze, starać się utrzymywać prędkość z dala od czerwonej strefy na obrotomierzu. Po drugie, włączyć ogrzewanie wewnętrzny z pełną mocą.

Główne przyczyny przegrzania silnika

Termostat to urządzenie kontrolujące przepływ chłodziwa. Po osiągnięciu określonej temperatury termostat automatycznie otwiera kanał dla cieczy chłodzącej chłodnicę, gdy stygnie, zamyka ją z powrotem. Najczęstszą wadą jest zacinanie się w pozycji zamkniętej. W takim przypadku płyn chłodniczy krąży tylko w silniku i nie dostaje się do chłodnicy, w wyniku, czego silnik się przegrzewa.

Czasami awaria termostatu objawia się sporadycznie, może okresowo się zaklinować. Diagnozowanie nieprawidłowego działania termostatu jest dość proste: jeśli temperatura silnika jest już powyżej normy, a dolna rura łącząca silnik z chłodnicą jest zimna (można przytrzymać go ręcznie przez kilka sekund) – termostat należy wymienić.

Jeśli termostat działa, ale samochód nadal się przegrzewa, trzeba zwrócić uwagę na wentylator chłodzący. Pośredni znak jego awarii: silnik przegrzewa się tylko podczas jazdy z niską prędkością lub w korkach. Jednocześnie przy prędkości większej niż 30-40 km / h silnik utrzymuje niezbędną temperaturę roboczą.

Wentylator chłodzący powinien włączyć się, gdy temperatura silnika osiągnie maksimum, a strumień powietrza nie wystarczy do schłodzenia chłodnicy. Jeśli wentylator chłodzący nie działa, należy sprawdzić jego obwód włączenia. Najczęściej zawodzi czujnik pokładowy, przekaźnik lub bezpiecznik. W większości samochodów ten wentylator jest elektryczny. Jeśli się nie włącza, nie trzeba się spieszyć, aby to zmienić. W czujniku może występować problem z jego włączeniem, bezpiecznikiem, przekaźnikiem lub okablowaniem. Lepiej jest rozpocząć diagnostykę od tych składników.

Inne przyczyny przegrzania

  • Również przegrzana nagrzewnica może stać się przyczyną przegrzania. Jej stan nie zawsze można określić wizualnie, więc eksperci zalecają okresowe przedmuchanie lub płukanie. To prawda, że w niektórych samochodach należy ją zdemontować do tej operacji.
  • Zapchana chłodnica powoduje przegrzanie silnika. Przegrzanie jest również możliwe z powodu zatłoczenia powietrza w układzie chłodzenia (zapowietrzenie). Warto jednak pamiętać, że po prostu tak się nie dzieje, najczęściej problem się ujawnia po czynnościach związanych z opróżnianiem i napełnianiem płynu chłodzącego. Aby go wyeliminować, wystarczy uwolnić nadmiar powietrza z najwyższego punktu (odpowietrzanie).
  • W sytuacji, gdy zimny silnik bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą i równie szybko się przegrzewa, a powyższe awarie nie zostały wykryte, pompa układu chłodzenia powinna zostać zdemontowana.
  • Nieszczelności komory spalania mogą również spowodować przegrzanie silnika. Potrzebny jest specjalny sprzęt do diagnozowania takich awarii. Możliwą przyczyną przegrzania może być uszkodzenie uszczelki głowicy cylindrów lub pęknięcie w głowicy cylindrów. Czasami w takich przypadkach para pochodzi z rury wydechowej. To dobry powód do demontażu silnika. Ale jeśli para nie pochodzi z układu wydechowego, nie oznacza to, że układ chłodzenia jest odizolowany od komory spalania. Dokładną diagnozę można wykonać tylko przy użyciu specjalnego sprzętu.