Wybierając samochód z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, warto zapoznać się z cechami działania tych i innych mechanizmów. Nawet użytkownicy, którzy nie są zorientowani w branży motoryzacyjnej, po zapoznaniu się z poniższymi informacjami będą mogli zdecydować o właściwym dla siebie wyborze. Istnieje stereotyp, że automatyczna skrzynia biegów to modny i nowoczesny wybór, jest łatwa w obsłudze i prosta w utrzymaniu, a manualna to bardzo sprytna konstrukcja, która jest odpowiednia tylko dla osób z dużym doświadczeniem w jeździe i generalnie ma już stać się reliktem przeszłości.Te stwierdzenia nie zawsze są prawdziwe, a w niektórych przypadkach są zasadniczo błędne. 

Automatyczna i manualna skrzynia biegów

Dla wielu osób przy zakupie samochodu ważnym kryterium jest cena. Auto posiadające automatyczną skrzynią biegów będzie sporo droższe niż jego odpowiednik z manualem. Wahania różnicy cen zależą od klasy pojazdu. Jeśli chodzi o łatwość sterowania większe zalety rzeczywiście posiada automatyczna skrzynia biegów. Samochody te są idealne do miast, w których występuje problem korków.

Nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów, co kilka metrów, próbując wyprzedzać. Jazda w korku autem z automatyczną skrzynią biegów nie będzie przyjemnością, ale nie będzie tak stresująca jak przy manualnej. Kolejnym kryterium wyboru jest zużycie paliwa. Okazuje się, że trochę więcej żywa samochodów z automatyczną skrzynią biegów, około jednego litra na sto kilometrów. A przy płynnej jeździe i braku ostrego startu zużycie paliwa będzie takie samo jak w manualnej.

Jaka jest różnica między manualną a automatyczną skrzynią biegów?

Pojazdy z manualną skrzynią biegów posiadają takie pedały jak: hamulec, gaz, sprzęgło. Po naciśnięciu pedału sprzęgła otwiera się mechanizm skrzyni biegów, co umożliwia zmianę biegu za pomocą dźwigni. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia obroty silnika rosną, a zmiana na bieg o niższym przełożeniu zmniejsza wysiłek silnika. Odpowiednio, im niższy bieg, tym niższa prędkość maksymalna, ale wyższy ciąg. Im wyższy bieg, tym słabszy ciąg, ale wyższa prędkość.

W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów nie ma pedału sprzęgła. Zgodnie z projektem takiego samochodu po prostu nie jest potrzebny. Zmiana biegów następuje w zależności od prędkości kół i obciążenia silnika, dlatego też nie ma tutaj dźwigni zmiany biegów. Automatyczna skrzynia biegów wykorzystuje regulator trybu. Z reguły jest ich 4: do przodu, ruch do tyłu, neutralny, parking. Wciśnięcie pedału gazu w automatycznej skrzyni biegów przede wszystkim nie wpływa na prędkość obrotową silnika (są one regulowane przez elektronikę), ale bezpośrednio na prędkość.

Koszty eksploatacji automatycznej i manualnej skrzyni biegów

Koszty konserwacji oraz naprawy manualnej skrzyni biegów są dużo niższe. Warto wspomnieć chociażby o wymianie oleju, który wykonuje się, co kilka lat, a cała procedura może być zrealizowana w każdym warsztacie samochodowym. Koszt i czas trwania tej czynności jest stosunkowo tani i krótki (do 30 minut). W automatycznej skrzyni biegów rolę oleju pełni płyn zwany ATF (hydrauliczny). W nowych samochodach płyn należy wymieniać, co 50 tysięcy kilometrów. Jeśli chodzi o naprawy, to według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej, a automatyczna skrzynia biegów wymaga dużego profesjonalizmu a to wiąże się ze sporymi kosztami.

Automatyczna i manualna skrzynia biegow

Dlaczego wielu kierowców wybiera manualną skrzynię biegów?

Manualna skrzynia biegów jest bardziej ekonomiczna. Energia obrotu wału korbowego nie trafia do przemiennika momentu obrotowego, wały są tutaj bezpośrednio połączone. Automat z odblokowanym sprzęgłem może zużywać do 30 procent swojej energii na rozgrzanie skrzyni biegów. Do odprowadzenia ciepła potrzebne są dodatkowe urządzenia. A manualna skrzynia biegów nie wymaga dodatkowego chłodzenia.

Kolejnym powodem jest wybrana przez kierowcę prędkość obrotowa silnika. Może być bardzo przydatne podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa. Kierowcy uwielbiają dryfować na niskich biegach. Nawiasem mówiąc, samochody sportowe najczęściej otrzymują manualną skrzynię biegów. Ponadto samochód z manualną skrzynią biegów znacznie lepiej zachowuje się w terenie. Trzeba wspomnieć również o zdolności manualnej skrzyni biegów do zapewniania dodatkowych bonusów na terenach górskich. W szczególności hamowanie silnikiem podczas zjazdu ze wzniesienia. Jeśli włączy się niski bieg, paliwo zostanie zaoszczędzone, a klocki z tarczami nie zużyją się szybko. Automatyczna skrzynia biegów nie może tego zrobić. Podczas zjazdów zawsze trzeba używać hamulców, które mogą się przegrzać i stracić skuteczność.

Co przemawia za wyborem automatycznej skrzyni biegów?

Dla doświadczonego kierowcy, który często wyjeżdża poza miasto, różnica między skrzyniami jest niewielka. Ale początkujący na pewno to poczuje. Manualna skrzynia biegów jest znacznie trudniejsza do opanowania, aby płynnie operować pedałem sprzęgła i szybko zmieniać biegi.Tutaj potrzebne jest doświadczenie i zręczność. Ponadto, poruszając się w warunkach miejskich, często trzeba stać w korkach lub poruszać się z małą prędkością. W tym przypadku automat jest wygodniejszy, ponieważ nie ma potrzeby ciągłego myślenia o stanie przekładni i przełącznika, dzięki czemu kierowca nie męczy się tak bardzo. Ciągłe przełączanie oznacza napięcie i wysoką koncentrację uwagi. Podsumowując, można stwierdzić, że samochód z automatyczną skrzynią biegów jest łatwiejszy w prowadzeniu, jednak lepiej jest nauczyć się jeździć na skrzyni manualnej.